Tijdslijn
Europese snelwegen
Het Europese wegennet bestaat tot de 20ste eeuw uit steenwegen en smalle straten. Traag, onveilig en niet geschikt voor groot vrachtverkeer. In 1950 ontwerpt men in Genève in het pas opgerichte hoofdkwartier van de Verenigde Naties een netwerk van Europese snelwegen. Hierbij ook de E3, die Lissabon met Helsinki zal verbinden.
Oprichting Intercommunale E3
De intercommunale E3 wordt opgericht om de studie, uitrusting, bouw, onderhoud en exploitatie van de E3 uit te voeren. Het geld wordt opgehaald bij de burger door de uitgifte van kasbons, gepromoot met slogans als “De E3, voor u, door u”.
Eerste spadesteek
De eerste spadesteek vindt plaats ter hoogte van de Turnhoutse Poort in Antwerpen. In 1966 starten de werken in regio Kotrijk, in 1967 volgen Gent en Waregem.
Eerste E3-prijs
De wielerwedstrijd Harelbeke-Antwerpen-Harelbeke, die sinds 1958 wordt gereden, verandert in 1967 van naam. Omdat de eerste 100 km van de wielerroute parallel loopt aan de snelweg, krijgt de wedstrijd dezelfde naam: de E3-prijs is geboren.
Opening Kennedytunnel
De aanleg van de snelweg gaat gepaard met veel technische hoogstandjes en vernieuwingen. De Antwerpse Kennedytunnel onder de Schelde is baanbrekend. Ingenieurs van over de hele wereld komen de realisatie bewonderen.
Voltooiing Belgisch traject
Een mijlpaal. Na tien jaar bouwen, is het Belgisch traject van 167 km een feit.
Autoloze zondagen
Ironisch genoeg worden in het jaar van de opening autoloze zondagen ingevoerd. Op die dagen konden buurtbewoners te voet of op de fiets de nieuwe snelweg verkennen.
E3 wordt E17
De nummering van de Europese snelwegen wordt uniform gemaakt. Het Belgische deel van de E3 wordt zo de E17. Het akkoord treedt pas in werking vanaf juni 1985.
Afschaffing van douane
Samen met de komst van de E3 wordt de douanepost van Rekkem opgericht. Na jaren van trouwe dienst wordt in 1992 door de komst van het verdrag van Maastricht de douanepost afgeschaft. Voortaan mogen mensen en goederen binnen Europa vrij de grenzen oversteken.
Kettingbotsing Nazareth
Op dinsdag 27 februari 1996 verschijnt in Nazareth rond 10 uur uit het niets “een muur van mist” die de bestuurders alle zicht ontneemt. Wat volgt, is een enorme kettingbotsing, het zwaarste ongeval uit de Belgische geschiedenis.
Afschaffing praatpalen
Wat doe je bij een ongeval of pech? De hulpdiensten bellen. In een tijdperk zonder gsm zorgt een praatpaal elke 2 km langs de snelweg voor een telefoonverbinding. Dag en nacht beantwoordt iemand de oproepen. Door de opkomst van de mobiele telefoon raken de praatpalen langzaam maar zeker uit gebruik. In 2017 worden ze definitief verwijderd.
Corona-maatregelen
Het leven, maar zeker ook het verkeer, valt stil bij de komst van de coronapandemie. Voor het eerst sinds de periode van de autoloze zondagen in 1973 rijdt er amper verkeer over de E17.