Ga naar de inhoud

De aanleg van de autosnelweg E3 heeft veel meer gevolgen gehad dan alleen een verandering in het landschap; het bracht een scheiding tussen buren en gemeenschappen met zich mee. Ongeveer 10.000 percelen werden onteigend, wat het leven van voormalige bewoners en omwonenden ingrijpend veranderde. Hoewel grondeigenaren vaak compensatie ontvingen, had de aanleg van de snelweg een impact op het dagdagelijkse leven van veel mensen.

Rita Vanhonnacker, die al haar hele leven in Deerlijk dicht bij de snelweg woont, vertelt hoe de autosnelweg haar gezin van de buren scheidde. Haar familie had een melkhandel en als jonge vrouw hielp Rita haar vader met het transporteren van melk. Ze herinnert zich hoe de komst van de autosnelweg het contact met haar vriendinnen uit de buurt, de “drie Rita’s”, bemoeilijkte. Ze vertelt: “Elke zondag gingen we bij elkaar op bezoek, met koffie, taart, water of limonade. Als 16-17-jarigen sprongen we op de fiets en gingen we op pad. Toen de autosnelweg kwam, konden we niet meer bij elkaar langs.” Hoewel ze slechts aan de overkant van de straat van elkaar woonden, werd de route van de vriendinnen uit Deerlijk door de snelweg onderbroken. Rita relativeert dat ze elkaar nog bleven zien, maar “dat was toen wel een heel andere beleving”.

Voor F.S. bracht de komst van de autosnelweg nog meer ontwrichting. Hij woonde met zijn familie op een boerderij in de voormalige Bliekerstraat in Deerlijk, maar moest verhuizen vanwege de aanleg van de snelweg. Hoewel ze een nieuwe woning op minder dan 200 meter afstand vonden, werd de snelweg een belemmering in hun dagelijkse leven. “We werden afgesloten van de Belgiek door de autostrade. We hadden geen contact meer met de Belgiek. We hoorden bij de Molenhoek, maar we hebben ons nooit bij de Molenhoek gevoeld. We waren Belgieknaren.” Ondanks de obstakels bleef F.S. contact zoeken met zijn kameraden in Belgiek. Vaak betekende dit dat hij te voet of met de fiets door de werkzaamheden moest tjoolen.

In Hultheim, via het tijdschrift van de Heem- en Geschiedkundige Kring van Kruishoutem, wordt een gelijkaardig ooggetuigenverslag gedeeld over de impact van de aanleg van de E3. “In het beste geval was er een brug, maar iedereen weet dat het minder voor de hand ligt om met de fiets over de brug te moeten klauteren voor een koffieklets bij de buren. En in één enkel geval was er niet eens een brug, zodat de E3 een ware Berlijnse muur werd. De bewoners van de Nellekensstraat te Nokere konden voor hun ‘potse bier’ niet meer naar café ‘Den Ast’ in Waregem. Het sociale bindweefsel ging voor de buurtbewoners dus wellicht een stukje teloor.”

Oud huis en weg doorkruist door aardeweg, die de autostrade moet worden.

Weg doorkruist door aardeweg, die de autostrade moet worden. In Deerlijk, Belgiek.
Bron: Heemkring Dorp en Toren Deerlijk
Uitgraving autostrade te Deerlijk.
Bron: Heemkring Dorp en Toren Deerlijk

Referenties

https://www.hultheim.be/index.php/publicaties/kruishoutemse-kronieken/12-kruishoutemse-kronieken/2008/67-van-e3-naar-e17-het-verhaal-van-een-autosnelweg