Ga naar de inhoud
Wissen

Hoe de snelweg door landschap en bebouwing snijdt.

De komst van de snelweg zorgt voor ingrijpende veranderingen op menselijk vlak. De aanleg van de E3 neemt heel wat ruimte in. Landbouwers moeten hun landbouwgrond afstaan en hofsteden worden ontruimd en afgebroken. Het Comité van Aankoop voorziet een royale vergoeding voor elke onteigening. Voor veel mensen hakken de gedwongen verhuis en het afstaan van hun grond er diep in. Een aantal bewoners weigeren hun woning te verlaten tot op het laatste moment.

Dat is nog niet alles. Het tracé van de E3 snijdt ook verschillende gehuchten, dorpen en stadskernen doormidden met doodlopende straten en moeilijkere lokale bereikbaarheid tot gevolg.

Ook het landschap verandert onvermijdelijk met ophogingen en insnijdingen. Tussen Kortijk en Rekkem moet er klei worden uitgegraven, een hele uitdaging. Waar het landschap wordt ingesneden, wordt de uitgegraven kleigrond langs het traject van de autosnelweg gestapeld.

Ook natuur moet wijken: natuurgebied de Damvallei (Destelbergen) wordt in vier gehakt, de zandwinning voor de aanleg slaat op verschillende plaatsen putten in het landschap. De vijvers die ontstaan, kennen we vandaag als populaire en groene recreatieplekken: De Gavers, het Damslootmeer, De Ster, Callemoeie,…

Verhalen met het onderwerp “Sporen en littekens”

Het klaverblad in Destelbergen

Protest voor de Damvallei

De komst van de E3 gebeurde in een geest van vooruitgangsoptimisme. Een nieuwe stap in de mobiliteit werd gezet. Dat de komst van een snelweg ook negatieve gevolgen had, was eerst niet aan de orde. Protest tegen de komst van de snelweg bleef op de meeste plekken beperkt. Maar niet zo in Destelbergen. Aandacht voor …

takelen van weggezakte graafmachine in de veengrond

De ondergrond van de Damvallei

Dat de aanleg van de E17 op het grondgebied van de Damvallei niet zonder slag of stoot is verlopen, is duidelijk. Ze moest opboksen tegen protest van omwonenden en natuurliefhebbers, maar ook de Damvallei zelf verhinderde de werken. Toen de architecten de ligging van de huidige E17 uittekenden, hielden ze weinig rekening met de natuur …

Hoe de achterdeur van de Blauwhuishoeve in Nazareth de voordeur werd?

Nazareth beschikt over meerdere historische hoeves, maar het Vertrunegoed of Blauwhuis is één van de oudste landbouwuitbatingen in de gemeente. Het goed was sinds 1232 in het bezit van de Gentse cisterciënzerinnenabdij, beter bekend als Bijloke. Ermentrudis Uutenhove-Leliaarts schonk het goed destijds weg aan de cisterciënzerinnen. De dame overleed omstreeks 1242 in de abdij. In …

Ontstaan van de vijvers in Nazareth-Deinze

Om de snelweg op te hogen werden grote putten gegraven door een machine die grote hoeveelheden zand opzuigen.  De machine heette officieel een cutterzuiger. De zuiger had een kracht van 1250 pk.  Het opgezogen zand werd gebruikt bij de aanleg van de autosnelweg. Onderstaande foto’s zijn begin de jaren 1970 in Nazareth genomen. Het zand diende …

Sporen en littekens

Hoe de snelweg door landschap en bebouwing snijdt De komst van de snelweg zorgt voor ingrijpende veranderingen op menselijk vlak. De aanleg van de E3 neemt heel wat ruimte in. Landbouwers moeten hun landbouwgrond afstaan en hofsteden worden ontruimd en afgebroken. Het Comité van Aankoop voorziet een royale vergoeding voor elke onteigening. Voor veel mensen …

Verpozen aan de zavelput in Zevergem

De aanleg van de E3 (nu E17) zorgde dat het landschap van het landelijke Zevergem, deelgemeente van De Pinte, ingrijpend veranderde. De veranderingen gingen verder dan enkel de aanleg van een baan.  Zo werden her en der putten gegraven in het kader van de zandwinning. Grote infrastructuurwerken vroegen immers om veel grondstoffen. Hier zien we …