Ga naar de inhoud
Wissen

Met een nieuwe weg komen ook de kritische stemmen. Het rapport ‘De grenzen aan de groei’ (1972) maakt kritische kantlijnen bij de industriële groei. De wereldwijde oliecrisis duwt de olieprijzen de lucht in (1973). Wegtransport krijgt tegenkanting. In het eerste jaar na de opening volgen zes autoloze zondagen! Rijden wordt bijzonder duur, en ook op andere kosten wordt bespaard. Eind 1973 doven de snelweglichten deels, in september 1974 wordt het overal donker op de snelwegen.

Ook vanuit milieu, volksgezondheid en veiligheid komen tegenstemmen. Geluidsmuren, uitstootnormen, carpoolparkings … zien het licht. Maar of dit een duurzame oplossing is zolang het verkeer op de snelweg blijft toenemen …?

Fietssnelwegen

De snelweg, als snelle en ononderbroken route tussen steden, enkel voor gemotoriseerd verkeer? Helemaal niet! Het laatste decennium kennen ook snelwegen voor fietsen een enorme toename. Tegelijk groeit het aantal types (elektrische) fietsen: supersnel, voor het hele gezin of voor vrachtvervoer. Wil je de route van de E17 volgen per fiets? Volg de F7 en F4!

Verhalen met het onderwerp “Impact en uitdagingen”

Oud huis en weg doorkruist door aardeweg, die de autostrade moet worden.

Weg van de buren

De aanleg van de autosnelweg E3 heeft veel meer gevolgen gehad dan alleen een verandering in het landschap; het bracht een scheiding tussen buren en gemeenschappen met zich mee. Ongeveer 10.000 percelen werden onteigend, wat het leven van voormalige bewoners en omwonenden ingrijpend veranderde. Hoewel grondeigenaren vaak compensatie ontvingen, had de aanleg van de snelweg …

Bord waarop aanleg van de E3 werd aangekondigd, gelegen in een veld naast de oude weg in Deerlijk, tussen Vichte en Harelbeke. Wegens die aanleg verloor de boer op de foto, net als vele anderen, zijn grond.

Landbouwers aan de grond genageld

Voor de aanleg van de snelweg zouden zo’n tienduizend percelen worden onteigend, vooral boerderijen. Dit leidde tot veel onbegrip en vooral misnoegen onder landbouwers, die het gevoeld hadden nauwelijks inspraak te hebben dan de meer invloedrijkere spelers in de regio. De kleine boeren, zonder de middelen om elders opnieuw te beginnen, waren aan de grond …

Bouw van het viaduct in Gentbrugge

Het tracé door Gentbrugge, een moeilijke discussie …

Een snelweg ontwerpen en bouwen is geen gemakkelijke opdracht. Het bestaan van de E17 staat van het eerste idee tot vandaag in het teken van discussie. Zo ook het viaduct van Gentbrugge. Debatten toen … Waar het idee vandaan komt om een snelweg door een stad te trekken, kunnen we terugvoeren naar de periode rond de …

De aanleg van de E3 aan De Marolle in Kruisem

De aanleg van de E3-autosnelweg was een ingrijpende gebeurtenis in de regio. Hele gebieden werden doorsneden door de autosnelweg. Dit gebeurde ook in de wijk ‘De Marolle’ (huidig grondgebied Kruisem) in Kruishoutem.  De E3 zorgde ervoor dat de landelijke wijk toch heel wat van zijn rustige karakter verloor.  Sommige buren werden nu ook van elkaar afgesneden. De …

Familie aan Gavers

Rijk aan water, rijk aan zand

Eind de jaren 1960 wordt meer dan vier miljoen kubieke meter zand weggepompt uit het waterrijke gebied tussen Harelbeke en Deerlijk. De enorme vijver die overbleef, kennen we nu als het provinciaal domein De Gavers. Wie vandaag De Gavers bezoekt, kan zich moeilijk voorstellen dat er vijftig jaar geleden amper bomen stonden. “Als kind gaf …

Verdwenen wijk Paradijs

Paradijs aan de grens

Rekkems gehucht wordt een enclave De komst van de E3 veranderde het dorp Rekkem volledig. Voor de aanleg van de autosnelweg en de expresweg werden meer dan 2 vierkante kilometer aan gronden onteigend en ingepalmd. Enkele boerderijen en huizen verdwenen al zeer snel. Er verrezen nieuwe bruggen en sommige wegen stopten opeens abrupt. Het gehucht Paradijs werd door …

Werf Stasegem

E3 en kanaal veranderen Stasegem 

“Het dorp werd afgesneden van de rest” Stasegem ondergaat een metamorfose door de aanleg van de autosnelweg E3 en het verleggen en verbreden van het kanaal Kortrijk-Bossuit in dezelfde periode. “De gemeente werd vrijwel afgesneden van haar buurgemeenten”, vertelt heemkundige Jo Moerman. “Het dorp bestond oorspronkelijk uit een kasteel, een brouwerij, een kerk en de …